• Cecilie Swartz Bak

Nudister og vrede spækhuggere

Efter et farvel til skønne Muros, sejlede vi til en ankerbugt langs Spaniens kyst lidt udenfor byen Vigo. Vi havde knap fået smidt ankeret før Johannes råbte: “De har jo ingen tøj på inde på stranden” - Vi var havnet ved en nudiststrand, så vi fortsatte med biologi på skoleskemaet og fik en snak om menneskekroppen😂

Vi elsker alle at “ligge for svaj”, som det hedder når man ligger for anker. Kun at være os selv, læse godnathistorier med pandelampen i det mørke cockpit om aftenen og starte næste dag med en badetur fra bådens badeplatform - det er lykke❤️

Dagen efter sejlede vi til byen Vigo, hvor vi lå nogle dage - hverken havnen eller byen var særligt imponerende, men vi lå sammen med andre danskerbåde, så hyggeligt var det🇩🇰

Fra Vigo sejlede vi videre til Povoa de Varzím, og vi var nu pludselig i Portugal - det sjette land på vores jordomsejling. Det portugisiske flag måtte naturlig til vejrs i masten ved Zeesters flagmester Astas kyndige hånd🇵🇹 Portugiserne er et imødekommende folkefærd. Vi bliver passet godt på af havnens personale, og de lokale vil meget gerne kommunikere på det bedste engelsk de har lært - hvilket står i skarp kontrast til Frankrig og Spanien, hvor selv ikke unge mennesker kunne tale engelsk.

Igår tog vi toget til Porto - en fantastisk storby, som vi alle har forelsket os i. Byen ligger på bjergsider og bliver delt af en stor flod. Gaderne er derfor bakkede, smalle og lange, så vi fik trænet vores lårmuskler. Byen har bevaret mange af sine gamle historiske bygninger med malede kakler på facaderne, og en sporvogn kører stadig gennem byen🚃 Og selvfølgelig skulle vi også forbi en vingård, nu hvor vi var i Porto, og høre om portvinens historie og se hvordan vinen formaterede i de store tønder - og selvfølgelig var der smagsprøver 🍷Om aftenen tog vi ud for at smage Portugals nationalret “Bacalhau” - en slags biksemad med torsk, kartofler og røræg. Det smagte forbløffende godt og selv børnene gav retten 4 stjerner ud af 5⭐️⭐️⭐️⭐️Vi blev selvfølgelig ikke færdige med Porto på kun en dag, så vi fandt et hotelværelse, hvor vi overnattede. Total luksus med rene håndklæder og et dejligt varmt bad🙏🏻

Vi har nu ligget i havnen en uges tid og venter på, at blæsten og de store bølger aftager inden vi kan krydse første del af Atlanterhavet til Madeira⛵️ Den oprindelige plan var at sejle ned til Lissabon og krydse derfra, men da en gruppe spækhuggere hærger op langs Portugals kyst, tør vi simpelthen ikke sejle længere sydpå. Spækhuggerne har fået en interesse i, at angribe sejlbåde tæt ved kysten og ødelægge roret. Angrebene sker pt flere gange om ugen og mange sejlbåde er blevet angrebet. Vi tør derfor ikke løbe nogen risiko og har valgt at sejle direkte herfra til Madeira. Det giver et lille døgn ekstra sejlads, dvs 4-5 dage ialt, men forhåbentlig møder vi ingen spækhuggere🤞🏻

Vi er spændte og nervøse på dette stræk, som bliver vores længste indtil nu - så nu må det rette vejrvindue gerne snart dukke op, så vi kan komme afsted⛵️